måndag 9 juli 2012

Moules mariniere

 I helgen besökte vi Île de Noirmoutier som ligger nedanför Nantes vid atlantkusten. Ön är känd för sina saltodlingar och för sin potatis. Landskapet påminde på något sätt om Fårö. Potatisens goda smak tror jag kommer från sandjorden och skördas när den är liten, så den påminner om vår färskpotatis



Saltodlingarna däremot förstår jag mig inte på. Verkar vara så lerigt och geggigt. Hur kan det bli bra salt??

Saltet är mer kladdigt än flingsalt och grövre men har en bra smak. Passar bäst på kött men använder man den i en sallad så får man vara försiktig så att man inte överdoserar.

Skaldjurstallrik åt vi med otroligt fina ostron. Dom serverades med en härlig scharlottenlöksvinägrett, som jag ska prova fram ett recept på i höst.



Eftersom det är musselsäsong så åt vi moules mariniere, vilket jag älskar! Här serverades det utan de obligatoriska fritten. ( vilket kändes fräscht, vet inte hur mycket frites och majonnäs jag ätit senaste 2 åren…)Istället så var det ugnsstekt Noirmoutierpotatis med vitlök och rosmarin till annorlunda och gott alternativ. Dock snålades det på löken vilket jag tycker är synd. I moules ska det vara mycket schalottenlök som är fint hackad så den lägger sig inuti skalen.
Här kommer mitt moules mariniere recept som är lagom för vår familj men då äter H mest pommes förstås=)
Moules mariniere
2 kg Musslor
4 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
smör till stekning
ca 2 dl torrt vitt vin typ muscadet
Persilja
Så här gör man:
Tvätta musslorna, ta bort skägg, släng trasiga och de som inte stänger sig när man jobbar med dem. Hacka lök och vitlök fint. Smält smör i en kastrull, fräs löken och vitlöken utan att de får färg men ändå blir ordentligt stekta. Häll i vinet och låt koka upp. Tillsätt musslorna och persilja, sätt på locket. Låt koka tills de börjar öppna sig och rör om så att alla musslor kommer ner till den goda såsen. Lägg upp i skålar och häll över mer av såsen och strö över ytterligare med persilja. Servera med baguette, frites och majonnäs.

Bon appétit!