torsdag 5 juli 2012

Tomatrisotto

Måste nu göra första inlägget...så jag skriver om gårdagens mat som även räckte till lunch idag. Igår åt vi Stekt torskrygg med tomat risotto och basilika buljong. Uppslaget hade jag fått från en vän här nere och receptet hittade jag på nätet fast jag ändrade lite som vanligt... Risotton och buljongen som blev över blev till en vegetarisk lunch idag med lite fetaost för att piffa till det lite. Det var jättegott idag med.
Receptet:
Risotton

250 g cocktailtomater
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
smör och olja att steka i
2 dl avoriris
1 dl vitt vin
2 dl tomatljuce
2 msk kycklingfond
5 dl vatten
25 g smör
2 dl parmesanost, riven
Basilikabuljong
ca 20-30 blad basilika( en kruka i sverige)
½ vitlöksklyfta
25 g smör
1,5 dl kycklingbuljong av fond
Så här gör man: Basilikabuljongen: lägg basilikablad, ½ vitlöksklyftan och smör i en skål. Häll på den heta buljongen mixa allt tills det blir grönt och fint, ställ åt sidan.
Risotton: snitta och skålla körsbärstomaterna, kyl av och dra av skalet. Dela dom på hälften. Dessa ska i risotton på slutet.
Finhacka vitlök och lök.. Fräs i smör och olivolja. Tillstt först vinet och låt det koka in. Spä sedan risotton först med tomatljusen och sedan med fond och vatten. Rör hela tiden och låt det inte torka ut. Det tar ungefär 20 min. Ta av risotton från spisen och tillsätt smör, parmesanost och de skållade tomaterna. Låt dra under lock medans fisken blir klar. Lägg upp snyggt på en talrik med risotton i mitten och basilikabuljongen runt och och fisken på toppen eller fetan om man som jag gjorde idag en vegitarisk variant.
Bon appétit!