fredag 21 september 2012

Cesarsallad med citrusglaserad kycklingfilé

Det här är en klassiker som jag gjort många år. Det är ett jättebra recept på cesardressing som smakar som den ska. Vad man nu severar till salladen kan ju variera men den här citrusglaserade kycklingen är inte dum.
Ingredienser:
Till salladen:
kycklingfilé 600 g
sallad
brödkrutonger
hyvlad parmesan

Till glaze:
3 msk flytande kycklingfond
1 citron (saft och rivet skal)
2 msk råsocker
1 msk apelsinmarmelad
1 tsk peppar
1 msk sweetchilisås

Cesardressing:
2 äggulor
2 vitlöksklyftor
1 tsk citronjuice
1 tsk dijonsenap
1 dl matolja
1 msk grönsaksfond
1 sardellfilé
3 msk riven parmesanost
kallt vatten
Så här gör man:
Rör till glazen och lägg kycklingfiléerna i hälften av glazen. Resterande penslas på under grillningen. OBS!! grilla indirekt annars lär det brinna och bli bränt pga sockret. Får man tag på kycklinglårfilé så är det godare tycker jag än vanliga filén.
Till brödkrutonger brukar jag använda en gammal bric tradition eller en gammal baguette, Jag river sönder den och blandar med olivolja,salt, peppar och pressad vitlök. Sedan grillar jag dem i ugnen i 225 grader till de fått fin färg. Låt de svalna och göm undan så inte resten av familjen tuggat i sig dom innan salladen är klar...
Skölj och riv salladen grovt och lägg den i en skål. Hyvla i parnesan och blanda runt.
Dressingen:
Mixa äggulor, vitlök, sardellfilé och dijonsenap med en stavmixer. Vispa i oljan i en fin stråle till en slät majonnäs. Obs viktigt att alla ingredienser har samma temperatur annars blir det svårt att få ihop majonnäsen. Smaka av med grönsaksfonden och tillsätt parmesanosten. Tillsätt där efter lite kallt vatten så såsen får en lagom konsistens.
Den här gången serverade jag såsen bredvid men det blir bättre att blanda den i salladen på en gång. Jag brukar ofta toppa med coktailtomater eller avockado och rödlök. 
Bon appétit