torsdag 27 september 2012

Kokt krabba med aioli och hovmästarsås






Kan det bli mer höstligt än att koka krabba?
Frågan är dock om det är godast med hovmästarsås eller aioli?
Jag gjorde båda för säkerhetsskull och jag har ännu inte svaret. Båda såserna är elt enkelt jättegoda till.
Aiolin smaksatte jag med extra harissa och en skvätt citron olivolja, det tycker jag gav bra smak.
Jag skriver inte recepten på såserna för dom finns i varenda kokbok hur man gör men ett tips på att göra aioli är att alla ingredienser behöver vara samma temperatur, annars så går den inte ihop. Sedan brukar jag ha i några msk cremé fraiche på slutet för att få den lite mer "fluffig".
Ingredienser till 4 personer:
4 krabbor  à 500-600 g
Koklag:
6 ½ liter vatten
5 dl öl
10 rejäla dillstjälkar
3 dl grov salt ( obs ta ej vanligt salt det blir för salt)
2 sockerbitar
Så här gör man:
Häll samtliga ingredienser till koklagen i en stor kastrull. Låt koklagen koka upp och lägg försiktigt ner krabborna. Placera en porslin tallrik över krabborna och koka försiktigt under lock i 15 minuter.
Ställ hela kastrullen kallt, så att allt svalnar. Obs det tar lång tid så koka krabborna dagen före du ska äta dom. När krabborna svalnat så dela dom på mitten och servera, voila!
Bon appétit!