lördag 15 september 2012

Madeleines

Äntligen fick jag ändan ur vagnen och provade att baka madeleines. Denna lilla traditionella kaka som smakar ungefär som muffins.Kakan har en speciell form (se ovan) så siliconform inköptes idag. Jag kan tänka mig att det finns massor med recept på madeleines men detta hittade jag i elle á table.
Ingredienser till ca 40 madeleines (jag gjorde hälften):
4 ägg
180 g socker
280 g mjöl
15 g bakpulver
50 g flyande honung
225 g smör
zest från 2 citroner
Så här gör man:
Vispa ägg och socker till sin dubbla volym (jättepösigt med andra ord)
tillsätt mjöl, bakpulver och honung, rör om försiktigt så det blandas. Låt smeten stå i 1 timme.
Smält smöret och riv zesten. Tillsätt försiktigt i smeten, obs smöret får inte vara för varmt.
Låt smeten stå ytterligare 1 timme!!
Värm ugnen till 200 grader.
Fyll formarna 3/4 och baka av i 8 minuter.Voila!
Bon appétit