måndag 24 september 2012

Mini-Canelés Bordelais

Hittade små närodlade färska jordgubbar på marknaden som
slank ner med lite vaniljglass och canelérna.
Det här är min absoluta favorit när det gäller bakverk till kaffet, liten och naggande god. Dom är som godas den dagen man bakar dom för då har dom en alldeles hårda yta av karameliserat socker. Men dom är även goda sedan också för då kommer romsmaken mer fram. Till det här receptet behövs speciella canelés formar, mina är i silicon. Dom finns att köpa i vanliga matvarubutiken( i frankrike alltså ). Angående hur länge de ska stå i ugnen har jag provat mig fram och jag tror att man får försöka anpassa det efter sin egen ugn. Jag har varmluftsugn, så tiderna är anpassade efter den.
Ingredienser till 60 st:
5 dl standard mjölk
2 ägg + 2 äggulor
100 g mjöl
250 g strösocker
50 g smör
1 nypa salt
2-3 msk rom
1 msk rinnande vaniljextrakt.
Så här gör man:
Koka upp mjölk, smör och vaniljextrakt.
Vispa mjöl, socker och ägg.
Tillsätt den kokande mjölkblandningen under vispning så det blir samma konsistens som på en pannkakssmet.
Låt smeten vila i 1 timme.
Tillsätt rom och blanda väl.
Värm ugnen till 300 grader. Fyll formarna 3/4 delar och sätt i formarna i ugnen, sänk sedan direkt ugnen till 180 grader och baka av i 40 min.
Bon appétit!
Födelsedagsbarnet med sin supersmarriga egenbakade tårta !