lördag 15 september 2012

Stekt ankfile med bearnaisemos och portvinsreduktion

Igår så gjorde jag en familjefavorit. Denna rätt är otroligt god men ack så mycket fett. Kanske är det just därför det är så gott. Moset har jag bjudit på flera gånger och fått många komplimanger. Aldrig har jag dock erkänt hur mycket smör det innehåller men nu outar jag (så håll i er).
Ingredienser för 4 vuxna och 2 barn:
3 ankfiléer
Moset:
1 kg potatis
5 vitlöksklyftor
2 dl vispgrädde
200 gram smör !!!!!!
1 - 2 msk repad och hackad dragon
1 - 2 msk hackad persilja
rivet skal från 1 citron
smaksätt med vit balsamvinäger
salt och peppar
Portvinsreduktion:
2 dl portvin
1 dl balsamvinäger
Så här gör man:
Skala potatisen och vitlöksklyftorna, koka i 30 minuter.
Snitta fettet på ankfileerna, salta och peppra. Stek dem i en stekpanna ett par minuter på varje sida. Lägg de i en ugnsfast form och stick in en termometer. Sätt in i ugnen och stek dem klart i 100 grader tills inner temperaturen är 59 grader. Jag brukar ta ut dem i ugnen när termometern visar 58 grader för den stiger bara någon grad efter man tar ut den ur ugnen.
Häll portvin och balsamvinäger i en kastrull och låt det koka ihop tills det blir simmigt.
Värm grädden och smöret, blanda med potatisen. Mosa till en slät puré, jag brukar använda elvispen.
Smaka av med zest,dragon,persilja och vit balsamvinäger, salt och peppar. Jag vet inte riktigt hur mycket balsamvinäger jag använder men man får hälla i lite i taget och smaka av.
Skiva upp ankfilérna och servera. Voila, alla kommer bli garanterat mätta och inte orka göra något mer den kvällen. Efterätt kan man glömma om man inte är barn förstås för då verkar man alltid kunna trycka i sig en glass...
Bon appétit!