tisdag 2 oktober 2012

Ärtsoppa med crepes



 
Tänk att ärtsoppa kan vara så gott? I skolan avskydda jag det som pesten men nu tycker jag att det är så gott. Mycket lök och mycket fläsk tycker jag att det ska vara. Tyvärr så var vår svenska senap slut, (Morfar kommer snart med en ny) så de fick bli dijonsenap till. Man få ju dock akta sig för överdosera eftersom det kan kännas i näsan.... Naturligtvis så blev det crepes till efterrätt med olika tillbehör. Karin vill ha citron och socker, Herman är helt miljöskadad och vräker på nutella. Till oss vuxna blev det tärnade stekta äpplen med creme caramel och jo vi blev helt sjukt mätta!
Ingredienser:
Ärtsoppan (en rejäl sats, räcker till 3 middagar.går utmärkt att frysa)
3 paket á 500 g torkade gula ärtor
6 gula lökar
800 g rimmat sidfläsk i bit
2 rimmade fläskläggar
timjan
3 höns buljongtärningar
4,5 liter vatten
Crepes
25 g smält smör
2 ½ dl mjöl
6 dl mjölk
3 ägg
lite salt
Så här gör man:
Lägg ärtorna i blöt 6 - 12 timmar. Skölj ärtorna och plocka bort de fula.
hacka löken och stek den i stekpannan tills den blir glansig. Lägg samtliga ingredienser i en stor gryta. Koka upp och låt koka försiktigt i 1 timme, fiska upp sidfläsket och låt resten koka ytterligare 30 min. Ta bort skinnet och benet från fläskläggen. Tärna allt fläsk och lägg tillbaka i soppan.
Crepes: Smält smöret och låt det svalna. Blanda mjöl, ägg, smör och hälften av mjölken. Vispa till en jämn smet. Blanda i resten av mjölken och smaka av med salt. Låt smeten vila i ca 30 min. (medans man äter soppan) Grädda efter hand och njut!
Bon appétit!