onsdag 24 oktober 2012

Stekt torskrygg med risotto, smörstekta kantareller och beurre blanc sås

Tisdagar har väl blivit en slags fiskdag för oss. Fiskdiskarna är fulla med färsk fisk och då måste man ju passa på. Igår blev det en fin härlig bit torskrygg och då passade jag på att göra en fransk sås som jag velat prova en längre tid. Sökte på olika franska siter om tips om hur man skulle göra och jag blev väldigt nöjd med mitt resultat men lite ont i armen kanske...
Ingredienser:
600 g torskrygg
kantareller
2, ½ dl avoriris
2 dl vitt torrt vin
kyckling buljong
parmesanost
4 schalottenlökar
5 cl vinäger
5 cl vitt torrt vin
citron
150 g smör
salt och peppar
Så här gör man:
Risotton: Börja med att hacka 2 schalottenlökar. Fräs riset och löken men utan att de får färg i lite olivolja.
Häll på 1 ½ dl vin och en hönsbuljong  Låt det puttra och späd med vatten när det blir torrt. Låt det puttra ca 20-25 min. Tillsätt det sista vinet, låt det koka upp igen till en bra konsistens , dra av kastrullen och rör ner en hel del riven parmesan. Sätt på ett lock och låt risotton dra en stund.
Såsen: Fin hacka 2 schalottenlökar, Lägg i en kastrull med 5 cl torrt vitt vin och 5 cl vinäger. Låt det hela koka torrt. Låt  blandningen svalna en stund och börja montera ner smöret lite i taget under kraftig vispning. Smöret ska ändra färg och få en tjockare konsistens. Hur mycket smör det går åt beror på hur mycket sås man vill göra så man kan fortsätta att ha i mer smör om man vill. När det är klart så silar man bort schalottenlöken och smaksätter med citron, salt och peppar.
Torsken: Sätt ugnen på 175 grader. Värm en stekpanna med olivolja och smör. Salta och peppra fisken och stek på hör värme så den får fin färg. Lägg fisken i ugnen och låt det gå klart. Jag brukar peta lite på den och se att det börja komma lite äggvita så jag vet att det är klar.
Kantarellerna:Rensa och dela i större bitar stek på ganska hög värme i smör så dom får fin färg. Salta och peppra.
Servera med en stor grönsallad!
Bon appétit!