fredag 16 november 2012

Kyckling med frukt och nötter

Nya ELLE i brevlådan och nya härliga recept! Vid första anblicken på det här receptet så förstod jag att det var helt i min smak och mycket riktigt. Slurp!Det är som en vitaminbomb med granatäpple, tranbär och aprikoser.Tur att barnen inte äter så mycket morötter så det blev kvar till lunchen idag =)
Ingredienser:
10 morötter
2 palsternackor
2 röda lökar
1 kg kycklinglår filé med ben
Provensalsk kryddblandning
½ granatäpple
8 torkande aprikoser
1 dl torkade tranbär
1 dl drygt hackade nötter ( jag blandade, valnötter, hasselnötter, mandel och cashewnötter)
I receptet stod det turkisk yoghurt till servering men jag hade lättcreme fraiche hemma och det gick bra det också. Sen fanns det lite feta kvar sen igår som vi hade till och det var gott med lite salt till allt det söta.
Så här gör man:
Värm ugnen till 200 grader. Skala morötterna och palsternackorna. Dela morötterna på längden och skiva palsternackan i skivor. Skala och klyfta löken. Blanda allt med olivolja på en plåt, salta och peppra. Baka av i ugnen 30 min. Salta, peppra och krydda med provensalsblandningenpå kycklingen. Stek dom i stekpannan tills de fått fin färg. Lägg kycklingen på grönsakerna och låt det hela gå i ugnen 15 minuter.
Kärna ur granatäpplet, strimla aprikoserna, hacka nötterna. Strö all torkad frukt, nötter och granatäpple över kycklingen och grönsakerna och låt det vila några minuter så nötter och frukt får lite värme. Servera med grönsallad, yoghurt och fetaost.
Bon appétit!
Lite musik för att komma i fredagsstämning =)
Ett glas rött, lite reggae så dansar man fram denna rätt.