onsdag 28 november 2012

Pot au feu à la joue de boeuf

Nu vankas det riktig bonnamat. Pot au feu är liksom en gryt/köttsoppa som fransmännen har som sin husmanskost. Alla i vår familj älskar kokkött så det här var verkligen något för oss. Jag hade tänkt att enbart göra den på ko-kind men min slaktare tyckte absolut att jag skulle ta med några bitar svans också. Det blev hur gott som helst och vi åt med fransk senap och majonnäs som tillbehör. Det tar ju helt sjuk lång tid att koka kind (3 timmar!) Men jag satte igång det på morgonen och sedan fick grytan stå ute under dagen och svalna. När det sedan blev tid för middag så var det bara att värma på =)
Ingredienser:
1 ko-kind ca 600 g
2 bitar svans
3 liter vatten
en bukett med timjan och lagerblad
salt
1 lök
6 morötter
2 purjolökar
1 rova
Så här gör man:
Lägg vatten, kind, svans, det gröna på purjolöken och kryddorna i en gryta. salta.
Låt det koka i 2,5 timmar. tillsätt resten av purjolöken, morötterna i bitar och rovan, Smaka av med mer salt. Koka ytterligare 30 min. ta av och låt grytan vila ett par timmar.
Värm på och voila!
Bon appétit!