onsdag 5 december 2012

Äppel och mandeltårta

Hög impfaktor på detta bakverk, Leilas recept men jag förstår inte hur hon fick ner 10 äpplen i degen jag fick ner sju och det tyckte jag var bra. Nästa gång tror jag gör halva satsen den blir då bara hälften så hög men det räcker. Den var otroligt mäktig men rackarns å god!
Ingredienser:
Mördeg:
150 g kallt smör
4 dl vetemjöl
½ dl florsocker
1 ägg
Fyllning:
300 g skållade mandlar
3 dl strösocker
3 ägg
250 smör, rumstempurerat
1 dl vetemjöl
2 bittermandlar
10 röda äpplen
Så här gör man:
Nyp ihop smör, vetemjöl och florsocker. Tillsätt ägget och forma en deg. Låt den stå i kylskåpet 30 min.
Kör socker och mandel i en mixer, tillsätt äggen och blanda till en jämn smet. Häll över smeten i en bunke och blanda i smöret.
Tryck ut mördegen i en ugnsform med avtagbar kant. Häll i smeten. Skala 10 små äpplen gör så långa skal som möjligt. Skär äpplena i bitar och tryck ner i smeten. Forma små rosor av äppelskalen och tryck ner dom lite i smeten.
baka av i 175 grader i ca en timme. Eller längre min fick stå inne 1 h och 15 min, känn med en sticka.
Sikta florsocker över och servera med lite lättvispad grädde.
Bon appétit!