lördag 16 februari 2013

Focaccia


På begäran av barnen så bakade jag focaccia igår. Jag var tvungen att gå på ett möte strax efter jag tagit ut brödet ur ugnen. Så barnen och Francoise fick stränga förhållningsregler att inte äta upp allt. Och det gjorde dom inte... Men bra nära, ett litet hörn var kvar när vi kom hem. Och jag förstår varför, det var väldigt smarrigt speciellt med ett glas rött..

Ingredienser:
25 g jäst
3 dl vatten
0,5 dl olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7 dl vetemjöl
oliver, färsk rosmarin

Så här gör man:
Smula jästen i en bunke. Tillsätt fingervarmt vatten och rör tills jästen löst sig. Blanda i honung och olivolja. Tillsätt hälften av mjölet och rör så att det inte finns några klumpar. Tillsätt saltet. Fortsätt att tillsätta mjölet och arbeta degen några minuter. Den ska vara rätt lös. Jäs o 30 min.
Olja in en plåt, stjälp ut degen på plåten och tryck ut den. Vänd på degen så att du får olivolja på ovansidan också. Låt degen jäsa ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Plutta i oliver och strö ut lite rosmarin kvistar. Strö över flingsalt. Gör lite groppar med fingrarna. Baka av i ungen ca 10 min eller tills brödet fått fin färg. Tog 12 minuter igår.

Bon appétit!
Fransmännen har en viss förkärlek att blanda franska och engelska. Detta är väl ett ganska lyckat försök ändå. Trevlig helg på er alla!