onsdag 6 februari 2013

Kyckling i ugn med blåmögelost och päron

Bra inspiration är att höra vad andra har lagat för mat. I bilen igår så berättade L att de också hade ätit mat med frukt dagen innan. Hennes recept lät så gott så jag var tvungen att prova direkt och gott blev det. Jag gjorde även en barnvariant eftersom mögelost inte är favorit ännu...Jag serverade pasta till men jag undrar om inte klyftpotatis hade varit vore ännu godare. 
Ingredienser:
4 kycklingfiléer
3 dl grädde
ca 200 g Saint Augur eller någon annan blåmögelost
2 päron
salt, peppar
Så här gör man:
Bryn filéerna stekpanna, salta och peppra. Lägg i en ugnsfast form. Smula osten i en kastrull och häll på grädden. Låt det koka upp under omrörning tills osten smält. Häll såsen över kycklingen. Klyfta päronen och  sprid ut dem runt kycklingen. Låt allt gå i 200 grader i ugnen i 15-20 min.
Bon appétit!