fredag 1 februari 2013

Semlor

Igår firade vi Ivardagen, gör inte alla det?? Vi firar 2 namnsdagar varje år Ivardagen på vintern och Christinadagen på sommaren. Igår saknade vi dock 3 st Ivar, så massa mycket grattiskramar till er.
Pratade med min mamma igår om recept på semlor och hon sa att hon hade ett jättebra med hjorthornssalt. Ha, det kan jag ju fetglömma att få tag i här eller det går säkert om jag bara listar ut vad det heter på franska... Jag gjorde istället ett litet vanligt recept på bara 8 bullar för de smakar ju bäst nygräddade =) Och tänkt det finns bara en liten bulle kvar idag... Mandelmassa gjorde jag på 1 dl skållad mandel och ½ dl socker som jag mixade och tillsatte lite vatten till lagom konsistens. Men nu har jag massa mandemassa kvar så det kanske blir en omgång semlor till i helgen vem vet.
Ingredienser 8 semlor:
1 ½ dl mjölk
75 g smör
25 g jäst
3 tsk kardemumma kärnor
3/4 dl socker
en nypa salt
5-6 dl mjöl
 1 ägg
mandelmassa
vispad grädde
florsocker
Så här gör man:
Smält smöret och häll i mjölken och värm till 37 grader.
Smula jästen i en bunke och häll på mjölk och smörblandningen. Rör om tills jästen löst sig.
Rör i socker och salt. Mortla kardemumma kärnorna och tillsätt. Blanda i mjöl och knåda ordentligt. Låt degen jäsa i 45-60 min. Rulla ut bullar på ett bakplåtspapper och låt det jäsa ytterligare 45-60 min under en bakduk. Pensla bullarna  med uppvispat ägg
Sätt ugnen på 200 grader och baka av i 6-7 minuter
Låt bullarna svalna.
Skiva av toppen och ta bort en del av inkråmet. Blanda bullkråmet med mandelmassa och vispad grädde till en halvlös koncistens. Fyll i urgröpningen med blandingen. Lägg på vispad grädde och sätt på locket. Sikta florsocker över och voila!
Bon appétit!
Till alla Ivars <3