tisdag 19 februari 2013

Velouté med fisk,skaldjur och grönsaker

Ibland blir jag bara så lycklig av att det är så fina råvaror här. Jag menar kan det bli annat än gott med dessa ovan??? När jag var och handlade idag blev jag så sugen när jag såg allt gott i fiskdisken. Jag bestämde mig då snabbt för att strunta i gårdagens rester och laga något riktigt smarrigt. Det är ju ändå tisdag... Kanske var skälet ändå att solen hade kommit tillbaka efter allt regn. Krokus och Narcisser börjar blomma och kaffekoppen kunde avnjutas intill husväggen i värmen. Klart man får feeling!

Ingredienser:
500 g räkor med skal
250 g vit fisk
8 pilgrimsmusslor
1 dl ärtor ( har du tur hittar du färska som jag)
2 vårlökar
1 knippa basilika
2 morötter
1 gul lök
1 dl vitt vin
1 msk mjöl
½ dl grädde
några små  broccoli buketter
7 dl vatten
salt, peppar, smör, persilja

Så har gjorde jag:
 Skala räkorna. Lägg skalen i en kastrull. Häll på 7 dl vatten. Salta och peppra. Ta lite av blasten av löken och lägg i + stjälkar av persilja och basilikan. Låt det koka i ca 10 min. Sila av fonden.
Hacka den gula löken och fin hacka basilikan. Hätta upp lite smör i en kastrull
Fräs löken och basilikan. Tillsätt fond, grädde och vin. Låt det koka 5-10 minuter så löken är riktigt mjuk. Mixa soppan slät.
Skala och skiva morötterna i fina slantar. Sprita ärtorna ansa broccolin. Lägg morotsslantarna i en kastrull med lättsaltat vatten. Låt morötterna koka upp och lägg i broccolin. Halvera vårlökarna och lägg i i vattnet Låt koka någon minut. Lägg i ärtorna och dra av kastrullen från plattan. Tillsätt 1 dl kallt vatten så kokningen avslutas. Låt grönsakerna stå i ca 5- 10 minuter.
Smält lite smör i en kastrull. Tillsätt mjölet. Vispa i soppan lite i tagen så mjölet löser sig.
Låt soppas småkoka någon minut.. Stäng av plattan och tillsätt den vita fisken skuren i mumsbitar.
Hetta upp en stekpanna med lite smör. Stek pilgrimsmusslorna på relativt hög värme.
Häll fisksoppan i tallrikar. Lägg i grönsaker, pilgrimsmusslor och räkor i tallrikarna. Strö över det olika kokta grönsakerna och toppa med lite grönt. Servera med nybakat bröd.

Bon appétit!