tisdag 12 mars 2013

Gratinée á l'oignon

Här kommer en fransk klassiker som jag faktiskt bara ätit i Paris, Monmarte. Jag har konstigt nog inte sett att de serverar det på menyerna här omkring. Orsaken är väl att det inte finns tillräckligt många fattiga konstnärer och artister här.. För den här soppan är riktig fattigmansmat. Lök= billigt, buljong= billigt+ gammalt bröd och lite gamla rivna ostkanter.Gott är det iallafall och väldigt mätt blir man konstigt nog. Fast det är väl all ost och bröd. Tydligen så äter man detta den första januari på morgonen efter en lång natts festande??? Är det istället för den obligatoriska 150 grammaren??? Ja jag säger då det : det är lite mer klass med gratinerad löksoppa än hamburgare. Men frågan är efter en lång natt om jag inte föredrar hamburgaren. Fast det är nog mitt svenska påbrå...

Ingredienser:
4 stora gula lökar
3 vitlöksklyftorna
1 msk socker
3 msk olja
1 msk mjöl
1½ dl vitt vin
1 lagerbald
2 tsk provencalska kryddor
1½ l buljong
6 skivor vitt bröd
Riven stark ost, salt och peppar

Gör så här:
Skala och skiva löken. Hacka vitlöken. Fräs i oljan tills löken blir mjuk under lock. i ca 30-40 minuter. Ror om då och då . Löken ska karamelliseras och bli brun. Häll i kryddor och lagerblad. Sikta över mjöl. Häll i vin och buljong.
Låt det hela koka under lock i 15 minuter
Smaka av soppan med eventuellt mer salt och peppar.
Sätt ugnen på grill.
Riv ost och riv brödet i bitar.
Häll upp soppan i ugnståliga skålar. Lägg i brödbitar och strö rikligt med ost över. Grilla i ugnen ca 10 min eller tills osten smält och fått färg.

Bon appétit!