onsdag 13 mars 2013

Snabbgravad lax, honungs sås och smörstekt spenat

Visserligen har vintern kommit tillbaka  men imorgon vänder det. Jag har bestämt mig för att lita på naturen och alla träd som står i blom. Jag planterade blommor i blomlådorna idag och på matbordet står både hyacinter och tulpaner. Så en riktig vårmiddag kändes helt naturligt. I affären hittade jag en vad jag tror en mandelpotatis. Den hette amandine och amande är ju mandel på franska, formen var ju också rätt lik ( se ovan) Söt och god var den iallafall.

Ingredienser:
600 g laxfilé
3 msk strösocker
1 ½ msk flingsalt

Smörstekt spenat
75 g pinjenötter
400 g färsk bladspenat
3 salladslökar
2 vitlöksklyftor
smör att steka i + salt och peppar

Sås
2 dl créme fraiche
1 tsk fransk senap
2 tsk flytande honung
1 dl finhackad gräslök

Potatis

Så här gör man:
Börja med att koka potatisen.
Skär laxen i 4 bitar. Blanda socker och salt. Strö över fisken på båda sidor. Låt det grava i 15 min.
Sätt ugnen på 150 grader.
Blanda samtliga ingredienser till såsen och ställ den kallt.
Rosta pinjenötter i en torr panna, ställ nötterna åt sidan.
Klappa av det överflödiga vätska på laxen innan stekning. Stek laxen i en het panna med smör så att den får färg. Lägg laxen på ett fat och låt den bli färdig i ugnen. Hacka salladslök och vitlök. Hetta upp en panna med smör och fräs löken fast utan att den får färg. Vänd i spenaten och låt den bli varm. Stör över pinjenöttera.
Servera allt tillsammans.

Bon appétit!
Vi var och såg på bio igår, Viva la france. En tokrolig film som driver med fördomar om både fransmän och invandrare. Mycket skratt blev det men något som stannade kvar var denna sång. Tro nu inte bara att ja, ja när du hör versen. För när refrängen börjar fastnar den som ett tuggumi. Så varning! Efter att ha lyssnat kommer du som jag gå och sjunga på denna i timmar. Ja inte bara jag hela familjen faktiskt.