lördag 30 mars 2013

Vårig drink med canapés de magret séché et compotée de pêche


Igår startade vi vårt påskfirande med en apéro. Först en vårig drink med cointreau. Lite roligt med cointreau för det tillverkas faktiskt här i Angers. Till det blev det torkat ankbröst med stekt persika. Var det gott? Mycket!
Försökte i veckan förklara varför svenskar firar sin påsk på lördagen istället för söndagen. Kom inte fram till någonting. Men när jag börja berätta om påskkärringar så fick jag så stora ögon som undrade vad vi gör där uppe i norr. Så Glad Påsk till alla hedningar.

Ingredienser:
Vårdrink:
1 drink:
4 cl coinreau
1½ dl tranbärs-juice
1 klyfta lime
frysta hallon

Canapé 
Torkat ankbröst i skivor, eller lufttorkad skinka om man inte får tag i ankbröst
persika helst färsk men jag fick köpa på burk och det blev gott det med
scharlottenlök
baguette i skivor.

Gör så här:
Canapé
Sätt på ugnen på 225 grader. Skiva baguetten i skivor och rosta dom i ugnen.
Finhacka scharlottenlöken. Smält smör i en panna och fräs löken. Tillsätt persika i klyftor
Och låt det steka ihop så persikan blir varm.
Lägg ankbröstskivor på baguettskivorna och toppa med en persikoskiva och lite lök.
Drinken:
Blanda cointreau och tranbärsjuice. Pressa i en skiva lime. Lägg i några frysta hallon.

Bon appétit!


Lite skön påskmusik som tydligen bara gamla som jag tycker är bra enligt mina barn!