söndag 7 april 2013

Kyckling-wraps

Igår var vi på friidrottstävling och behövde ha med oss picnic. Nu tänker jag mer på en filt, sol och värme när jag tänker på picnic, så var inte fallet. 5 timmar på blåsig stadium i 4 graders "värme"! Mina läppar var så blå och jag frös fast jag hade min varmaste dunjacka. I slutet på dagen påpekade K att jag till och med var blå på hela hakan! Men bortsett från det så var det en fantastisk dag. Så många duktiga ungdomar och fantastiska tränare som hejar och uppmuntrar sin atleter. Jag blir alldeles varm i hjärtat!

Ingredienser:
Tortillasbröd
Kycklingfiléer
Grillkrydda
Morötter
Paprika
Sötsur sås

Blandsallad, sockerärtor

Sås:
Crème fraiche
Vitlök
salt, peppar
Eventuellt
koriander, inte nödvändigt men jag hade lite hemma.

Så här gör man:
Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och skär morötter i centimeter stora bitar.
Lägg på ett bakplåtspapper, ringla lite olja över, salta och peppra.
Sätt in i ugnen. När morötterna börjar bli mjuka och få färg så. Skär paprika i lika stora bitar som morötterna och låt dom grillar med på slutet.
Krydda kycklingfiléerna med grillkrydda. Bryn dom i en stekpanna och låt dom sedan bli klara i ugnen.
Skiva kycklingen i mindre bitar.
Blanda morötter, paprika och kyckling i en bunke.
Häll i sötsur sås och smaka av men salt och peppar.
Sås:
Blanda crème fraiche med pressad vitlök, salta och peppra.
Tillsätt eventuellt finhackad koriander.
Wrapen:
Ta ett tortillabröd
Strö ut sallad
Strö ut kyckling och grönsaksblandingen.
Dela sockerärtorna på längden, strö ut.
Klicka ut sås.
Rulla ihop. Rulla in i smörgåspapper och dela på tvären.

Bon appétit!