måndag 20 maj 2013

Crema catalana

 Här är efterrätten som vi åt i lördags eftersom vi inte orkade äta den efter alla tapas i fredags.
Det är en spansk variant på créme brulée och ända skillnaden är att den är smaksatt med citron och kanel. Tänk på att ta fram bruléerna i rumstemperatur innan du bränner dom och serverar. Det smakar mycket godare då. Jag vet inte hur många gånger jag fått in en créme brulée på restaurang som är kylskåpskall. Förstör hela smakupplevelsen tycker jag. Jag har införskaffat mini brulée formar perfekt storlek på dessert tycker jag men inte K, hon föredrar de stora formarna... 

Ingredienser:

2 dl socker
4 äggulor
1 kanelstång
rivet skal från 1 citron
5 dl mjölk
1 msk maizenamjöl

råsocker

Så här gör man:
Vispa upp äggulorna så dom blir fluffiga. Vispa i sockret och tillsätt mjölken.
Ta skålen och sätt den i ett vattenbad. Tillsätt citronskal och kanel. Värm vattenbadet och vispa hela tiden.
Värm tills smeten får konsistens som en vaniljkräm (inte vaniljsås).
Häll upp i formar och låt svalna ett par timmar i kylskåp. ( går utmärkt att förbereda dagen innan om man vill)
Ta fram formarna i god tid innan servering så de får bli rumstempererade.
Strö över råsocker och bränn ytan med en gasolbrännare.
Bon appétit!