fredag 31 maj 2013

Gravad lax med hovmästarsås

Ikväll är det gatufest eller fete des voisins här i vår by. Vår gata och granngatan ska träffas på en gräsplätt här i området för att kalasa lite. Det blir knytis som vi säger på svenska eller formula l'auberge espangole som dom kallar det här. Jämna nummer tar med sig något sött och ojämna nummer något salt. Vi bor på ojämnt så jag har valt att bjuda på något svensk.
Jag använder mig av ett superrecept som min mamma använt i många många år och som alltid blir bra. Det är bara det att jag alltid glömmer var jag lägger lappen med receptet och då måste jag ringa mamma varje gång... Men nu när jag skriver in det här så så vet jag vart jag har det.

Ingredienser

Hel lax filead och urbenad
Gravblandning för 1 kg lax, det är bara att dubbla för att anpassa hur mycket lax du har
½ dl salt
3/4 dl socker
1 ½ msk hel vitpeppar
Massor med dill

Så här gör man:

Frys fisken 2 dygn. låt den tina i kylskåp 1 dygn.
Gravning:
Mortla vitpeppar. Blanda peppar med socker och salt.
Gnid in hela fisken med blandningen, både utanpå skinnet och på filésidan.
Lägg dill i botten på ett stort fat
lägg en sida lax med skinnet nedåt.
Strö över rikligt med dill
Strö över av kryddblandningen.
Lägg den andra filén med fisksidan mot den andra så att skinnsidorna är underst och överst.
Strö över det sista av kryddblandningen.
Låt det stå i kylskåp 2 dygn.
Häll av vätska 1 ggr/dygn.
Raka av kryddblandning innan du skär i fina skivor.

Hovmästarsås:

2 msk svensk senap
1 msk fransk senap
½ tsk salt
1 msk socker
1 krm vitpeppar
1 msk vitvinsvinäger
2 dl olja i neutral smak
1 dl dill

Så här gör du såsen:

Vispa med elvisp senap, salt, socker, peppar, vinäger i en skål.
Tillsätt oljan droppvis.
Rör sist ner dillen.

Bon appétit!