måndag 17 juni 2013

Kokt hummer

Koka hummer är något som jag lyxigt nog fått göra många gånger under tiden vi bott i Frankrike. Bäst blir det tycker jag att koka ena dagen och låta humrarna dra över natten i kylskåpet och äta dagen efter. Visst är det gott att äta kokt med aioli men att lägga humrarna på grillen med ett härligt vitlöks och persiljesmör är ju inte heller helt fel... Dock berättade det för mig att när man ska grilla humrar så ska delas levande och läggs direkt på grillen. Lite för magstarkt för mig med att sätta kniven i dom levande så jag fegade ur och kokade dom först. Dom sprattlar visserligen rätt bra då med...

Ingredienser 1 portion (det är bara att dubbla på hur många humrar du ska koka):

1 hummer
2 liter vatten
3 msk grovsalt
1 sockerbit

Gör så här:

Koka upp vatten och socker.
Lägg i humrarna med huvudet först.
Låt det sjuda i 15 min. Absolut inte stormkoka för då ramlar klorna av.
Sätt kastrullen direkt i kylen och låt det stå över natten.
Servera med aioli eller gör ett vitlökssmör med persilja. Dela humrarna på längden och bre ut smöret. Grilla under lock tills smöret smält.

Bon appétit!