torsdag 5 september 2013

Lamm med grillade persikor,cashewsmör och korianderyoughurt

Sommaren håller i sig och imorgon har dom lovat upp emot 30 grader! Detta betyder ju även att grillsäsongen fortsätter =)
Cashewsmöret är en mezefavvo för mig och när jag gjorde det den här gången kom jag ihåg att jag lovat Pata receptet.
- Jag glömde bort det, förlåt! Men nu kommer det iallafall. Håll till godo!
Jag skriver bara receptet på såserna och persikorna, resten klarar man nog utan recept..
Ps recepten går att dubbla hur många gånger som helst, passar bra på en buffé

Ingredienser:

Cashewsmör:
2½ dl cashewnötter
1 röd paprika
½ tomat
2 soltorkade tomater
1 vitlöksklyfta
saft och skal från ½ citron
salt
½ tsk sambal oelek.

Turkisk yoghurt men koriander:
50 g färsk koriander
2 dl turkisk yoghurt
½ citron, skal och saft
½ tsk sambal oelek

Grillade persikor med getost:
½ persika / person
getost på rulle

Gör så här:
Cashewsmöret:
Lägg samtliga ingredienser i en bunke och mixa.
Kör till en slät massa.

Turkisk yoghurt med koriander:
Riv skal och pressa saften från citronen. Hacka koriandern grovt.
Blanda med yoghurt och sambal oelek.

Grillande persikor med getost:
Dela persikorna och ta ur kärnan. Ta en tesked och gör urgröpningen lite större och ta bort det där fnasiga som blir kvar i persikan när man tar bort kärnan.
Skiva i en bit getost och tryck till den lite i urgröpningen. Grilla på indirekt värme tills persikan blir varm och osten börjat smälta.

Eet smaklijk!


Lite skön musik till grillningen är ju aldrig fel, trevlig helg!