onsdag 9 oktober 2013

Kyckling med päron och cider

Eftersom min familjen nu förtiden äter lite till lunch så är dom vrålhungriga till middag. Så lättare mat får stå åt sidan...En riktigt mättade middag är denna. Det stod i receptet att man kunde servera en grönsallad till eller ett gott bröd. Min familj fick ris!

Ingredienser:

1 kyckling
350 g schalottenlök 
1kruka färsk timjan
75 g smör
8 skivor bacon
3 päron
1/2 liter päroncider
2 msk vetemjöl
Salt och peppar

Så hör gör man:

Lägg scharlottenlöken i en kastrull med kokande vatten och låt koka 2-3 minuter.
Ta upp löken och dra av skalen.
Dela kycklingen i bitar.
Salta och peppra.
Lägg timjan både under och runt om kycklingen i en ugnsfast form.
Lägg hälften av smöret på kycklingen och ställ in i ugnen i 175 grader i ca 20 min.
Skär baconet i bitar och sprid ut över kycklingen. 
Låt det gå i ugnen ytterligare 10 min.
Under tiden så skär päronen i klyftor.
Rosta klyftorna i en torr stekpanna så de får färg.
Lägg dem på ett fat.
Häll i cidern i pannan och koka tills det reducerat till hälften.
Blanda i resterande smöret och red med mjölet.
Häll över såsen på kycklingen och fördela päronklyftorna runt om.
Låt det gå ytterligare 10 min i ugnen.
Garnera med ytterligare lite timjan och servera med lämpligt tillbehör ...

Eet smaklijk!