måndag 9 december 2013

Minicheesecake med vit choklad

Det här blev verkligen inte något vidare foto och efterrätten blev inte så snygg som jag tänkt mig. Men den var ju sååå god. Orsaken till att den blev lite tokig var att jag glömde ägget i smeten och då höll den inte ihop så bra. Och orsaken till att jag glömde ägget kan ha berott på....
Att jag precis innan sprungit 15 km!
Att min älskade man bjöd mig på romspetsad glögg medan vi lagade söndagsmiddag...
Tja så kan det gå!
Det gjorde iallafall inget för efterrätten intogs framför teven med ögonen på ett päron till farsa firar jul. Sett den flera gånger men den är fortfarande lika kul.

Ingredienser till 6 st:
Chokladsmulbotten:
125 g digestivekex
1 msk kakao
40 g smör
Cheesecaken:
200 g Philadelphiaost
5 msk strösocker
1 ägg!!
125 g vit choklad
1 dl grädde
Rivet skal från 1 citron

Gör så här:
Smörj muffinsformar och lägg bakplåtspapper i botten.
Mixa digestivekexen och kakao slätt.
Smält smöret och mixa i det med.
Fördela massan i formarna och tryck till.
Vispa philadelphiaost och strösocker poröst.
Vispa i ägget.
Smält chokladen.
Rör i choklad, grädde och rivet citronskal.
Fördela i formarna.
Grädda i ugnen i 175 grader i 20-25 minuter.

Servera med någon syrlig frukt, typ blåbär eller hallon

Eet smaklijk!

Lite skön musik att bli glad av!