onsdag 4 december 2013

Spaanse rijst uit de oven met kip en chorizo, Spanskt ris i ugn med kyckling och chorizo

Tänk att mitt första nederländska recept skulle bli ett spanskt!? Men det kanske är passande för detta handelsresande land. Ännu är inte min nederländska så bra att jag klarar receptet utan att slå upp ord men det är ju också så man lär sig. Bra språkövning med andra ord. Behöver jag säga att det var gott? Kanske inte! Recept som inte är goda kommer ju inte upp på bloggen! Obs snåla inte med citronerna , det var nämligen urgott att pressa över.

Ingredienser:
Kycklingklubbor
olivolja
2 röda paprikor
200 g chorizo
2 vitlöksklyftor
2-3 tsk rökt paprikapulver
1,3 liter kyckling buljong
375 g risottoris
bladpersilja
citron

Gör så här:
Värm ugnen till 180 grader.
Dela kycklingklubborna i lårleden.
Salta och peppra kycklingen.
Bryn kycklingen i olivolja så den får fin färg.
Hacka lök och vitlök.
Ta ur kycklingen i pannan och lägg i löken, fräs tills den mjuknar.
Skiva paprikan i bitar,chorizon i skivor. Lägg dem i stekpannan och låt det steka med någon minut.
Lägg tillbaka kycklingen och strö över paprikapulvret.
Häll över buljongen.
Blanda i riset och häll allt i en ugnsfast form.
Ställ formen i ugnen i 20-25 minuter.
Låt det hela svalna i ca 15 min innan servering så ni inte bränner tungan!

Garnera med citronklyftor och hackad bladpersilja.

Eet smaklijk!