fredag 17 januari 2014

Ciabatta

För andra gången den här veckan ska jag baka dessa godingar. Jag vet, jag skämmer bort min familj men som det är sagt :
- Bättre att skämma bort än att skrämmas bort..
Tapas kväll blir det idag med något för alla i familjen. Önskningar togs in vid frukosten. Så nu upp på järnhästen och handling så fredagsmyset kan få börja!

Ingredienser:
25 g jäst
5 dl vatten
1 dl olivolja
3 tsk salt
8 dl vetemjöl
4 dl durumvetemjöl

Gör så här:
Smula jästen i en bunke.
Tillsätt fingervarmt vattnet, rör tills jästen löst sig. Häll i oljan.
Tillsätt mjölet och knåda i ca 10 minuter.
Knåda in saltet.
Låt jäsa 1 timme.
Dela degen i portionsbitar. Forma bröd.
Lägg på en plåt och låt jäsa under en handduk ytterligare 40 min.
Sikta lite durumvete över bröden.
Baka av i ugnen i 15 minuter i 225 grader.

Eet smakelijk!

Så lite skön fredagsmysmusik så vi kommer i stämning!