onsdag 19 februari 2014

En riktigt fluffig och saftig semla!

Den perfekta semlan, hur svårt kan det vara?? Ganska svårt tycker jag nog men efter mycket googlande och tipssökande efter hur degen ska bli riktigt fluffig men samtidigt saftig tror jag mig faktiskt hittat det ultimata receptet. Alla i familjen nöjda så detta måste vara bra! Läs receptet noga för det är inte som i vanlig vetedeg!
Jag gör egen mandelmassa, gott och enkelt. Står ofta i recept att mandeln ska skållas men jag tycker det är finare när den är brun.

Ingredienser till 10 stora, jag gjorde medelstora =) då 15 st
 25 g jäst
100 g rumstempererat smör
3 dl 3% mjölk
1 ägg
1 dl socker
1 tsk bakpulver
1 msk nystött kardemumma
8-9 dl mjöl

Mandelmassa:
100 g sötmandel
1 dl florsocker
Lite, lite vatten

Till servering, vispgrädde och egen mandelmassa

Gör så här:
Smula jästen i en bunke.
Värm mjölken strax under fingervarmt.
Rör ut jästen i mjölken tills den löst sig.
Tillsätt ägg, socker,kardemumma, bakpulver och nästan allt mjöl.
Knåda eller kör i assistenten.
Klicka i det rumsvarma smöret och blanda så degen blir blank. ( ca 5 min till i assistenten)
Låt degen jäsa i 45 minuter.
Forma bulla av degen och låt jäsa ytterligare 30 min.
Baka av i 250 grader i ca 10 min för stora och mina mellan ca 7 min.
Låt svalna på galler.

Montering:
Skär av locket på semlan och gröp ur inkråm i botten
Blanda väl inkråm, mandelmassa och grädde till en smet. Jag brukar använda elvispen.
Fyll hålet i bullen med blandning och lägg på grädde.
Sätt på locket och pudra florsocker över.

Göra egen mandelmassa:
Mandel med 1 dl florsocker.
Tillsätt lite lite vatten så att det binder sig.
Klart!

Eet smakelijk!