tisdag 4 februari 2014

Kladdkakebitar med kardemumma och mjölkchokladtryffel

Efter en hel veckas semester borde man ta det lugnt med intaget... Tänkte inte på det... Eller som K sa:
Tur att vi inte visste igår hur vi skulle känna oss idag =) Farligt goda är dessa och dom tittar på mig när jag öppnar kylskåpet! 

 Ingredienser:
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
90 g mjöl
4 msk kakao
1 ½ tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Kardemumma och mjölkchokladtryffel
200 g mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
½ tsk stött kardemumma
25 g smör

Så här gör man:
Sätt ugnen på 150 grader.
Klä en ugnsform 25x35 cm med bakplåtspapper.
Smält smöret.
Vispa ihop ägg och socker lätt, rör ner smöret.
Sikta i mjöl, kakao,vaniljsocker och bakpulver.
Rör ihop till en smet.
Häll i långpannan och baka av i ca 30 min.
Ställ kakan i kylen att svalna.
Gör mjölk choklad tryffeln medans kakan är i ugnen.
Bryt chokladen i mindre bitar.
Koka upp grädde,kardemumma och honung.
Ta av kastrullen från spisen och rör i chokladen lite i taget så allt smälter.
Tillsätt smöret i mindre bitar och rör så även det blandas och smälter.
Ställ krämen svalt i minst 1 h.
Ta ut kaka och dela den mitt itu.
Bre fyllningen på ena undersidan.
Lägg ihop dem med varandra och låt kakan ligga i frysen ca 30 min.
Ta ut och skär i små bitar.
Förvara i kylen.

Eet smakelijk!

Pratade men min fina storebror idag och hörde om blötsnö och rusk.
Här lyser solen så jag skickar den här låten till dig för lite pepp.
Vi lyssnade på den på väg till skolan i morse och den gav oss massa energi!