måndag 24 mars 2014

Bruschetta

Vi har gett oss på surdegsbak. Vi provar, misslyckas , funderar och googlar. Men till slut blev det bra och inte bara bra, det var helt klart lite halleluja moment =)! R tycker vi ska lägga ut på bloggen. Men hur kan jag förklara när det måste upplevas med smak, lukt och konsistens? Jag struntar i det och lägger upp dessa härliga bruschetta som vi bland annat gjorde på brödet. ( Vi har ätit 3,2 kg bröd på 4 dagar!! Sa jag att det var gott?)

Ingredienser:
Gott surdegsbröd
Vitlök
Tomat
basilika
Räkor
Rödlök
Lite pressad citron
Rivet citronskal
salt och peppar

Gör så här:
Skala räkor. hacka tomat, rödlök och basilika.
Blanda räkor, tomat, rödlök och basilika i en skål.
Smaksätt med vitlök, rivet citronskal och citronsaft.
Salta och peppra.
Låt blandningen få stå till sig en stund.
Sätt ugnen på grill. Skiva brödet och dela i lagom mumsbitar.
Grilla brödet i ugnen så det får färg.
Gnid in bröden en vitlök.
Obs bara på ena sidan annars blir det för stark vitlökssmak.
Dela sedan en tomat och gnid in samma sida på samtliga bröd med tomat.
Fördela blandningen över bröden och njut.

Jag gjorde även lite varianter med parmaskinka och salami.

Eet smakelijk!
Så här fina bilder tar min lilla busa! Titta på hennes blogg http://karinphotography.blogg.se/