torsdag 6 mars 2014

Tonfisk med avokado och koriandersallad

Det här är en favorit som vi äter om och om igen. Den är helt enkelt beroendeframkallande. Receptet har jag hittat hos Leila men hon använder färsk chili på och det passar inte mig. Jag blandar sambal oelek i dressingen istället. Jag tycker nämligen att det är ursvårt med färsk chili. Jag vet aldrig riktigt hur stark det kommer bli. Därför gillar jag att använda sambal, då kan jag dosera mycket lättare.
Tonfisken köper jag i hel bit och skär sedan långa rektanglar. blir lättare och snyggare när man steker.

Ingredienser till 4p (Går utmärkt att halvera, H och K är inte hocked)

500 g färsk tonfisk
100 g pinjenötter
4 avokado
1 kruka koriander
5 droppar sesamolja

Dressing till tonfisken:
½ dl japansk soja
saft från 1 citron
1 tsk sambal oelek

Gör så här:
Skiva tonfisken i långa rektanglar.
Salta och peppra runt om.
Värm en stekpanna med lite olivolja i.
Stek tonfisken runt om på hög värme.
Den ska få färg runt om men vara rå innanför stekytan.
Lägg bitarna åt sidan att vila medans du förbereder resten.
Rosta pinjenötterna i en het panna med lite salt.
Tärna avokadon. Grov hacka koriandern.
Blanda koriander och avokado med sesamoljan, salta och peppra.
Blanda ingredienserna till dressingen.
Skiva upp tonfisken och lägg skivorna på ett fat.
Skeda över dressingen.
Lägg avokado och koriandersalladen bredvid och strö över pinjenötterna.

Eet smakelijk!

Lite skön musik var länge sedan.
I lurarna just nu Ison & Fille, Länge leve vi!