måndag 12 maj 2014

Tiramisu

Jag vet inte riktigt var det är men oj vad jag är seg på att uppdatera. I mobilen ligger 6 bilder på mat jag gjort men på något konstigt sätt kommer dom inte in på bloggen. Nej nu får jag skärpa mig. Noterar också att jag gör mer och mer efterrätter... Man får passa på att unna sig när man tränar inför långlopp.... Underbart god var denna tiramisu och jag blir väldigt sugen på att göra den igen nu när jag skriver in receptet.

Ingredienser för 8-10 portioner
500 gram mascarponeost
5 msk strösocker
3 dl vispgrädde
4 äggulor
1 paket savoiadikex 
2 msk mandellikör ( amaretto)
4 msk starkt kallt kaffe
kakao

Gör så här:
Vispa grädden rätt hårt med en matsked av sockret. 
Ta äggulorna och resterande av sockret och vispa de fluffiga.
Vispa ner mascarponen i äggsmeten.
Vänd ner grädden i smeten.
Blanda mandellikör och kaffe i en skål.
Doppa hälften av savoiadikexen snabbt på ena sidan, den sockriga och lägg ett lager i en form.
Blöta sidan upp.
Bred ut hälften av smeten över kexen.
Gör samma procedur en gång till, doppa kex, bred ut smet.
Pudra kakao över och sätt in i kylen.
Låt den stå till sig till nästa dag.

Eet smakelijk!