fredag 6 juni 2014

Chokladtårta

Jag har gjort den här chokladtårtan så många gånger genom åren (receptet är från 1996!!). Jag vet att man inte får ta ut den ur formen innan den har stått stått ett par timmar i kylskåpet. Men ändå gör jag det!!!. Kakan går sönder! Fast jag sade inget... jag lappade och pudrade kakao över + garnerade med jordgubbar och citronmeliss. Och smaken var det ju inget fel på =)

Ingredienser:
250 g mörk choklad
250 g smör
5 ägg
1 tsk vaniljsocker
2½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
kokosflingor och smör till formen
kakao till garnering
Färsk frukt

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Smörj och strö kokos i en form med löstagbar kant.
Smält chokladen och smöret i ett vattenbad. Låt det stå och svalna medans du vispar ägg och socker med elvisp i 10 minuter.
Blanda i mjöl och bakpulver i chokladblandningen.
Blanda i 1/3 del av äggsmeten i chokladblandningen.
Lyft sedan i resten försiktigt så du bevarar fluffigheten i smeten.
Grädda i ugnen i 15 minuter.
Ta ut kakan och låt svalna. Den är nu mycket lös.
Den ska vara det.
Låt den svalna först på bänken och sedan i kylskåpet ett par timmar.
Ta bort kanten, ta en kniv och se till att den släpper överallt , även i botten.
Stjälp upp kakan. 
Pudra över med kakao och garnera med till exempel jordgubbar eller blåbär.

Eet smakelijk!