torsdag 24 juli 2014

Hallongrottor



Idag firar vi Christina dagen! Det är fruntimmersveckan och i min släkt är vi många Christinor. Det är jag, min mamma, min dotter och mitt gudbarn. Vi firar med fika nere i viken och alla som heter Christina får baka något och ta med till dom andra. Jag bakar hallongrottor nu på morgonen och i stugan luktar det underbart.  Så ett stort grattis till alla Christinor med Ch eller K!

Ingredienser:
250 g smör
1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk bakpulver
4 1/2 dl mjöl
1 dl marzan för kokning
hallonsylt

Gör så här:
Dela smöret i bitar och låt det bli rumstempurerat.
Blanda i samtliga ingredienser och forma till en deg.
Rulla bollar och lägg i formar.
Gör ett hål i varje och klicka i hallonsylt.
Grädda i 200 grader.
Beroende på storlek så varierar tiden från 7-15 min
Jag gjorde chokladbollsstora bollar och en ca 7-8 minuter var lagom.

Fika och njut!