måndag 25 augusti 2014

Grillade förkokta revbensspjäll med brynt lökkräm och hallonsalsa



Hemma igen och vips så har jag redan varit på jobbet i två veckor. Den underbara sommaren har bytts ut mot höst. Men i mobilen finns minnen kvar och en hel del mat kort som väntas på att skrivas in. Som det här kortet som är taget från vår bastualtan. Gissa om jag längtar tillbaka.
Nåväl, det kan jag inte gräva ner mig i. Jag får tänka på dom här saftiga revbenen istället =)

Ingredienser:

1 kg tjocka revbensspjäll i bit
1 lök
2 morötter
salt peppar
½ vitlök
färska kryddor

Marinad:
½ dl bbq sås
½ dl soja
Skal och saft från ½ cistron

Lökkräm:
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
2 dl creme fraiche
salt och peppar

Hallonsalsa:
½ gurka
1/4 rödlök
1 tsk sambal oelek
200 g hallon
1 ½ tsk honung
peppar och salt

Tillbehör, stekt potatis och en grönsallad

Gör så här:
Kvällen innan du ska äta måste du börja men att förkoka spjällen.
Lägg revbensspjället i en stor gryta.
Skala och dela morötterna, skala och dela löken.
Lägg allt i grytan.
Fyll på med vatten, salta och peppra.
Ta färska kryddor som du har, till exempel timjan, persilja, lägg i grytan.
Låt det koka upp och koka i 30 min.
Ställ grytan svalt och låt kallna till nästa dag.
Tag upp och dela spjällen ett par timmar innan du ska grilla.
Blanda ingredienserna till marinaden.
Pensla spjällen och låt dem stå och marineras.

Lökkrämen:
Skala och hacka lök och vitlök.
Stek i smör i 45 minuter på svag värme.
Det är länge men då blir löken riktigt söt.
Låt löken svalna.
Mixa löken med hälften av creme fraichen.
Tillsätt resten och smaka av med salt och peppar.

Hallonsalsan:
Dela gurkan och skrapa ur kärnhuset.
Dela den i mindre bitar.
Hacka löken.
Blanda ihop citronsaft och honung i en skål.
Blanda i hallon, gurka, lök och sambal oelek.
Smaksätt med salt
.
Grilla spjällen så de blir varma och får en fin yta.
Servera allt med stekt potatis och grönsallad.

Eet smaklijk!