söndag 9 november 2014

Lamm med söta tomater, myntaolja, fetaost och råstekt potatis



Nej nu måste jag lägga in lite recept som jag gjort så jag inte glömmer dom. Det här vill jag verkligen göra igen för det har alla smaker som jag gillar, citron, mynta, feta mmm. Härligt höstigt!

Ingredienser:
Lamm, kotteletter, lammbitar, file. Ja vad som helst som man får tag i. räkna 150-200 g/person
Salt, peppar
Vitlök
Timjan

Bakade tomater:
Cocktail tomater 1 ask
Salt, socker och peppar

Råstekt potatis
Potatis ca 1 kg
olja 
smör
2 vitlöksklyftor
Salt,peppar

Myntaolja
1 knippe mynta
4 msk neutral olja, typ majsolja

Gör så här:
Börja med tomaterna.
Sätt ugnen på 150 grader.
Halvera tomaterna och lägg dom på ett bakplåtspapper med snittytan uppåt.
Strö över socker, salt och peppar.
Baka av i ugnen i 45 minuter.
Potatisen:
Skiva den tunt. 
Lägg den i en bunke med vatten och låt de stå 10 minuter för att dra ur stärkelse.
Torka av potatisen med papper.
Stek potatisen i olja tills den får färg och är nästan klar.
Klicka i smör och pressa i 2 vitlöksklyftor.
Stek den helt klar.
Lammet:
Knid in lammet med hackad timjan och vitlök, salta och peppra.
Stek i olja. Kotrollera att lammet kommer upp i 54 grader.
Mynta olja:
Ta bladen och lägg i en skål.
Mixa slätt med olja.
Riv citron skal och smula fetaosten.

Ta ett stort fat.
Lägg potatis i botten.
Lägg på lamm.
Dekorera med tomaterna.
Strö över citronskal och fetaost.
Droppa over mynta olja.

Eet smakelijk!


Att strö över på slutet:
Rivet citronskal
smulad fetaost