torsdag 16 april 2015

Citronrisotto med sparris och pilgrimsmusslor





Den här rätten har allt som jag gillar: risotto, citron, sparris, pilgrimsmusslor och någon liten räka.
Det blir liksom inte så mycket godare tycker jag. Men jag är som sagt tokig i risotto, synd bara att det är bara H och jag som kan tänka oss att äta det minst en gång i vecka...men jag tror jag överlever. Jag gillar ju faktiskt nästan allt...

Ingredienser :
Risotton:
2 scharlottenlökar
1 dl olivolja
350 g risottoris
2 dl vitt vin
1 liter varm kycklingbuljong 
2 msk olivolja
2 dl parmesanost

1 citron
1 knippe sparris
1 dl olivolja
16 pilgrimsmusslor
Räkor några stycken var
Salt och peppar.

Gör så är:
Börja med att riva skalet från citronen.
Blanda "rivet" med 1 dl olivolja.
Låt det stå och gotta till sig.
Risotton:
Finhacka löken.
Fräs den i en kastrull med 1 dl olivolja. Fräs på låg värme så löken inte får färg.
Häll i riset och låt det fräsa lite.
Tillsätt vinet och låt det nästan koka torrt.
Tillsätt buljongen först ca 3 dl sedan ca 1 dl i taget, rör hela tiden och låt inte risotton koka torr.
 Håll på så i ca 20 min. Smaka av riset så det är mjukt.
Ta av kastrullen tillsätt olivolja och riven parmesan.
Rör om och låt den vila under lock ett par minuter.
Koka sparrisen
Salta och peppra pilgrimsmusslorna.
Stek i het panna men inte för länge för då blir de sega.
Fräs på räkorna lite för garnering

Lägg upp risotton på tallrikar.
Lägg på sparris, pilgrimsmusslor och räkor.
Ringla citronolivoljan runt.
Eet smakelijk!