onsdag 15 augusti 2018

Saltgurka

När jag ändå var igång och gjorde smörgåsgurka så sparade jag undan dom minsta gurkorna. Hemma gjorda saltgurkor är något helt annat än det man kan köpa i affären. Krispiga och lagom salta.
Även så gott som drinktilltugg. Hm tänker kanske du men så här gör man: Delar saltgurkan på längden tar en klick crème fraiche och en klick honung. Doppa saltgurkan i dom båda klickarna och mums. Här är det dubbeldopp som gäller och jag vill doppa flera gånger. Så man får ha en egen assiett. Men smakkombinationen är yummie yummie.
Så här gör jag iallafall min saltgurka.

Ingredienser:
1 kg västeråsgurka, helst små
8 dillkronor

Lag
1 liter vatten
½ dl salt
2 tsk socker
2 msk ättiksprit

Gör så här:
Blanda ingredienserna till lagen. Den behöver inte kokas. rör om då och då tills den blir klar.
Skölj gurkorna och picka dom på några ställen med typ en potatissticka.
Varva gurkor och dillkronor i en burk.
Häll på lagen så att det täcker gurkorna. Sätt på lock. Dom är klara efter ca en vecka.
Förvaras i kylskåp.

Lycka till!