tisdag 8 april 2014

Vietnamesisk nudelsallad med panerad lårkycklingfile

Tjingeling! Nu var det länge sedan jag uppdaterade, jag skyller på mina föräldrar. Jag hinner helt enkelt inte uppdatera när vi ska cykla och mysa hela tiden. Men jag har inte slutat laga mat och i mobilen ligger 5 inlägg som behöver skrivas in! Den här rätten fick jag som tips av min bästa vän. En sådan vän som alla borde ha. Tack snälla M för att du finns! Alla i familjen tyckte det var mums och nudelsalladen åt vi i helgen även till grillspett, mums.

Ingredienser:

600-700 g kycklinglårfile
Ströbröd, salt och peppar

300  nudlar
2 morötter
1 gurka
1 rödlök

Dressing:
2 lime skal och saft
2 vitlöksklyftor
3 msk japansk soja
2 msk vitvinsvinäger
4 msk vatten

1 tsk sambal oelek 

Gör så här:
Skiva rödlöken fint.
Blanda samtliga ingredienser till dressingen.
Lägg den skivad rödlöken i dressingen och låt det stå och dra.
Häll ströbröd på en tallrik och tillsätt salt och peppar.
Vänd kycklingen i paneringen.
Stek i en stekpanna med olja och smör så kycklingen får färg.
Lägg kycklingen på ett ugnsäkert fat.
Stoppa i en termometer i den tjockaste delen och låt dem gå klart i ugnen till innetemperaturen är 72 grader.
.Finstrimla i fina stavar morötter och gurka. 
Koka nudlarna enligt förpackningen.
Blanda nudlar med morötter, gurka och dressingen.
Servera kycklingen till.

Eet smakelijk!