söndag 27 april 2014

Varmrökt lax med nudlar, mango,mynta och jordnötter

Nu råkade det bli uppehåll på bloggen igen... Men men så är det ibland. R och jag har tok jobbat med att renovera ett litet hus i Sverige så vi kan fira lite semestrar där. Det är så litet och gulligt och jag längtar efter att det ska bli semester. I väntan på det  njuter vi av värme i Nederländerna och mumsar god mat som vanligt. Jag gillar tillbehör som går att förbereda och det här salladen är en sådan. Perfekt då man vill hänga vid grillen med ett glas rosé.

Ingredienser:
800 g lax
1 msk salt
1 tsk råsocker

Nudelsallad:
200 g risnudlar
1 mango
1 rödlök
1½ dl rostade jordnötter
1 kruka mynta
1 lime

Dressing:
1 msk honung
1 lime, skal ock saft
1 msk fisksås
1 msk soja
2 msk sesamolja
2 cm riven ingefära
1 tsk vatten
2 tsk sambal oelek

Gör så här:
Börja med nudelsalladen:
Koka upp en kastrull med lättsaltat vatten.
Lägg i risnudlarna och dra av kastrullen. Låt det dra ca 6 minuter.
Häll av nudlarna och spola dom med kallt vatten.
Häll lite olja på nudlarna så dom inte klibbar ihop sig.
Skala och strimla mangon i fina stavar. Jag har en julienne-skalare som jag använder fast det är ju lite fusk...
Skiva rödlöken fint.
Hacka myntan.
Blanda samtliga ingredienser till dressingen.
Blanda ihop risnudlar, mango, mynta och jordnötter med dressingen.
Låt det dra medans du gör laxen
Laxen:
Blanda salt och socker och klappa in laxen med blandningen.
Grilla, eller rök den tills den är 54 grader.

Eet smakelijk!


Så lite grillmusik!