måndag 10 mars 2014

Limepajer med pistaschbotten och marängtopp


Helt plötsligt så kom det värme till oss. Man vill inte göra annat än vara ute och till och med gräsklippning blir lockande =) Söndagsfika i solen blev det med dessa små mumsingar. Dom går finemang att förbereda innan då de bara mår bara bra av att stå en stund.  Jag åt en i solen idag och den var lika god idag med. Tyvärr är tiderna lite vaga i gräddning men man får helt enkelt hålla lite koll.

Ingredienser till ca 12 små pajer och jag tror ca 4 portionspajer:

Botten:
25 g pistaschmandel
1½ dl mjöl
½ dl socker
75 g smör

Fyllning:
2 ägg
1 dl creme fraiche
1 dl socker
2 lime (skal och saft)

Maräng:
2 äggvitor
½ dl socker
1 tsk pressad lime

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.
Mixa pistaschmandel.
Blanda pistaschmandel, mjöl, smör och socker till en deg.
Klä pajformar. 
Grädda pajskalen 7- 10 min beroende på storlek  
Vispa samman ingredienserna till fyllningen.
Fyll formarna.
Sänk värmen till 200 grader.
Grädda pajerna 10-20 min beroende på storlek
Titta i ugnen smeten ska precis börja"stanna".
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Tillsätt socker och lime saft lite i taget under vispning.
Klicka ut marängen på pajerna och grädda ytterligare 7-10 min
Topparna ska få lite färg.

Eet smakelijk!