måndag 3 september 2012

Ratatouille med chèvre

Dags att ta upp bloggen igen =)


Många veckor semester och mycket god mat har slunkit ner. Det har gett både en rondör och mycket inspiration. I sverige köpte jag en ny kokbok om jag var din hemmafru (vilket passar ju mig väldigt bra...) Där hittatde jag detta recept som visade sig vara helt oslagbart. Efter att ha provat många olika recept på ratatoille så har jag nu verkligen hittat min absoluta favorit.  Tyvärr blev inte korten så bra men, men.
Ingredienser:
400 g körsbärstomater
4 vitlöksklyftor
1 rödlök
1 liten aubergine
3 paprikor
2 citroner
1 msk honung
1 knippe timjan, vilket jag inte hade hemma utan jag tog rosmarin occh det blev bra det med.
200 g chèvre
1 dl oliver
Så här gör man:
Sätt ugnen på 225 grader.
Finhacka vitlök och skiva löken, låt det fräsa ett par minuter i en panna med olivolja. Tärna aubergine och paprikorna, tillsätt de i pannan och låt det fräsa till de blir mjuka.
Riv skalet på de båda citronerna. Tillsätt citron zest och saften från en av cittronerna. Blanda ner halverade tomater, honungen och timjanen. Smaka av med salt och peppar.
Lägg hela blandningen i en ugnsfast form och strö över oliverna. Smula sönder osten över alltihopa och låt det gå i ugnen i ca 10 min.
Vi åt det med kryddig korv men man kan ha det till fisk eller kött också.
Bon appétit!