fredag 24 maj 2013

Rabarbergömmor

Min fina K är hemma idag och är lite sjuk. Uppmuntran behövs! Tur att hon tycker om rabarber som jag, massa c-vitaminer. Sol i morse men nu börjar himlen mörkna och vi kommer att ha regn ännu en dag. Har lovat familjen att äta inomhus ... har nämligen tvingat ut dom flera gånger i veckan i varma kläder och filtar. Men nu ger även jag upp. När kommer sommaren???

Ingredienser till drygt 12 st:
250 g smördeg
150 g ricotta
2 dl rabarber i små bitar
3 msk råsocker

Till servering:
flytande honung
citronskal i fina strimlor
florsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 210 grader.
Smörj formar och klä dom med smördeg. Lite slarvigt, jag tycker det ser snyggare ut om det ser hemmagjort ut.
Klicka ut riccota i varje form. Strö över råsockret.
Fördela den finskurna rabarbern och baka av i ugnen 10-15 minuter. Tills smördegen fått fin färg.
Låt formarna svalna.
Stjälp ut gömmorna och ringla över honung.
Garnerna med citronskal och sikta slutligen florsocker över.

Bon appetit!
Det får bli en vacker olycklig kärleksballad idag när man ska kura inne. Det är så fin text i den här låten så jag blir alldeles rörd. Dom kan verkligen skriva fina ballader fransmännen.