fredag 17 maj 2013

Rabarberkräm

Rabarberkräm är sommarlov för mig. Jag tror jag åt rabarber typ varje dag på mina sommarlov när jag var liten. Ja kanske inte varje dag , jag åt blåbär med mjölk också =). Fast inte så ofta för mamma tvingade mig att plocka mina egna blåbär till frukost på landet. Fanns det något så långsamt som att plocka blåbär??? Mamma försökte verkligen att jag skulle tycka det var kul. Jag hade en pytte liten burk, en liten pall att sitta på men det hjälpte inte. Dödens trist helt enkelt.

Ingredienser:
ca 4 stjälkar rabarber (500 g)
3 dl vatten
ca 1½ dl socker
1-2 msk potatismjöl

Gör så här:
Skala rabarbern om den är grov. Skär den i ca 2 cm stora bitar.
Lägg i en kastrull med vatten och socker. 
Sjud under lock tills rabarbern är mjuk.
Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten.
Vispa ner i krämen och låt det koka upp under omrörning.
Häll upp i en skål och låt svalna.

Bon appétit!