måndag 4 november 2013

Superomständlig men världens godaste citrusmarmelad


Helgfrukostar är det något speciellt med och innehåller en del ingredienser som gör dem extra. Nybakat bröd, kaffe,en riktigt god lagrad ost och en marmelad är liksom grunden för upplevelsen.
Men jag har upptäckt en ingrediens till, att vara tonårsförälder! Det har sina fördelar när man vill äta långfrukost med sin älskade man. R och jag får mysa med småprat, eld och kaffe i lugn och ro tills våra den älsklingar behagar gå upp. 
Till nästa helg blir det även hemmagjord marmelad på grapefrukt och apelsiner.
Jag vet att receptet är omständligt och att det är ett riktigt hittepå av mig men det är värt mödan! Jag lovar!

Ingredienser:

2 kg apelsiner
1 kg grapefrukt
1 kg syltsocker

Så här gör man:

Ta ett zestjärn och riv zest från ca 1 kg av apelsinerna. Om de blir för långa så dela i lagom längder.
Skär bort allt skal från all frukt.
Filea frukten och lägg filéerena i en kastrull.
Pressa saften ur det kvarvarande av frukten i kastrullen.
Ta en mixerstav och mixa saft och citrusfileerna tills det inte är några bitar kvar. 
Häll i syltsocker och zestbitarna.
Koka i 20 minuter.
Häll upp i varma rengjorda burkar.

Eet smaklijk!