fredag 18 september 2015

Svamppizza med tryffelolja och parmesan

Jag har en sån där baksten, den är så bra! Tyvärr är det en stor spricka i den nu efter R och jag gjorde pizza i grillen med den.... Fast det gör inget, den håller ju ihop. . Det blir iallafall så himla goda pizzor på den. Den här varianten gjorde jag sist, himmelskt god för en svampälskare som jag.

Ingredienser:

Pizzadeg
4 msk vatten
2 krm socker
20g jäst
4 msk mjöl
2 ½ dl vatten + ca 6 dl mjöl + ev lite till
Salt

Pålägg:
Olivolja
Vitlök
Champinjoner
Vit tryffelolja
Parmesan
Ruccola

Gör så här:
Blanda 4 msk vatten, socker, jäst och den lilla delen mjöl. Låt det jäsa i 30 min.
Tillsätt resterande vatten och mjöl och knåda till en smidig deg. Låt degen jäsa till dubbel storlek, cirka en timme.
Medans degen jäser:
Om du har en baksten, lägg in den i ugnen och sätt på högsta värme. Låt stenen stå i ugnen i minst en timme.
Häll olivolja i en skål och pressa i en vitlök.
Låt det stå och dra medan degen jäser

Kavla ut degen i lagom stora pizzor. 
Pensla ut vitlöksoljan
Skiva över champinjoner.
Baka av pizzan i ugnen.
När du tar ut pizzan.
Ringla över lite tryffelolja och strö över fling salt.
Riv och hyva över parmesan.
Strö över ruccola.

Yummie yummie, himmelskt gott


Värd att spelas på hög volym i bilen. Även om H och K tycker jag har lite mossig musiksmak