tisdag 27 september 2022

Bagels


 Men hur gott var det här då? Roligt att baka också :). 1,5 timme allt som allt är ändå rätt snabbt. In på bloggen så det går att göra igen. Tur jag har min gamla våg, alltid rolig att väga när man bakar tycker jag.

Ingredienser:
525 g vetemjöl special
1 msk torrjäst
2 tsk salt
3,5 msk rapsolja
3,25 dl vatten
0,75dl + 0,75dl honung
Garnering
1,5 dl sesamfrön 

Gör så här:
  1. Blanda dom torra ingredienserna.
    Hetta upp vatten, olja och 0,75 dl honung till 50 grader. Knåda ihop till en smidig deg.
    Lägg degen i en oljad bunke och låt den jäsa i 30 min.
  2. Dela degen i 10 delar. Forma varje degbit till en boll och gör en rundel med tummen i mitten rakt igenom. Här får man vara lite försiktig. Låt dom jäsa 15 min
  3. Sätt ugnen på 225 grader
    koka upp 3 liter vatten tillsammans med 0,75 dl honung.
  4. Pochera bagelserna 1,5 min på varje sida och strö över rikligt med sesamfrön.
    lägg dom på bakplåtspapper på en plåt.
  5. Grädda i ca 20 min tills dom fått fin färg.
  6. Låt dom svalna lite och mumsa med något gott pålägg som typ Philadelphiaost, avokado, rökt lax och lite rödlök.
Riktigt bra picknick mat!