onsdag 6 oktober 2021

Persika bruschetta med chèvre och mascarponekräm





Sitter och rensar bland lite foton och upptäcker att jag tagit bilder på saker jag lagat som jag tänker att jag ska lägga ut på bloggen för att det var så gott men göra bara inte. Måste försöka ändra mig.  Som den här bruschettan! Jäklars vad god den var. Måste göra igen!

Ingredienser:
Baguette eller surdegsbröd
1 vitlöksklyfta
olivolja
2 persikor
basilikablad

Ostkräm:
150 g chevre utan kanter
125g mascarpone
0,5 dl creme fraiche
salt & peppar

Vinägrett:
3 msk olivolja
1 msk vit balsamvinäger
2 tsk honung

Gör så här:
Värm ugnen till 175 grader
Skiva brödet i skivor och ringla över lite olivolja.
Rosta i ugnen så dom blir knapriga, 10-15 min beroende på tjocklek
Gnid skivorna med vitlöksklyftan och låt svalna.
Mixa chèvre, creme fraîche och mascarpone till en slät kräm och smaksätt med salt och peppar.
Blanda ingredienserna till vinägretten.
Bre ostkrämen på brödskivorna, skiva pelikan i båtar och lägg ovanpå ostkrämen.
Ringla över lite vinägrett och toppa med basilikablad.

Så där, klart! 
Bara att njuta <3