fredag 26 april 2024

Ljummen jordärtskock och morotssallad


 Här kommer det perfekta tillbehöret till grillningen i sommar eller till buffébordet. Jag fick en hel påse jordärtskocka av min bror och istället för gratäng eller soppa så ville jag prova en ljummen sallad som jag fått på vegetariskbuffé. Jag menar det var supergott och hur svårt kan det vara. Inte alls svårt visade det sig.

Ingredienser:
Lika mycket morot som jordärtskocka
Rapsolja
Salt
Garnering bladpersilja (kan uteslutas)

Vinägrett:
Olivolja
Vitvinsvinäger eller vit balsamvinäger
Salt peppar
Vitlök

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader
Tvätta jordärtskockorna och ta bort eventuella fula delar. Skala morötterna.
Skiva jordärtskockorna och morötterna i lika tjocka slantar typ 3-4 mm det får inte vara för tunnt.
Ta en plåt och lägg på ett bakplåtspapper.
Blanda "slantarna" med olja
sprid ut "slantarna" över bakplåtspappret så dom ligger fritt och inte på varandra.
Salta
baka av i ugnen så dom blir riktigt rostade och får färg. De tunnaste kanske bränns då får man ta bort dom.
Blanda under tiden en vinägrett. Här skriver jag inget mått för jag tycker det är så mycket efter hur pass syrlig man vill ha den. Tips dock att riva vitlök. Man kan även med fördel byta vinägern mot pressad citron,
Iallafall.

När "slantarna" är klara så låt dom svalna på plåten. Blanda ihop med vinägretten och strö över persilja.

 Klart